Geschreven door Erik

Wat is een Core Update?

22 augustus 2023 is er weer een ‘Core Update‘ van Google uitgerold. Eén of twee keer per jaar voert Google een aantal grote veranderingen in het zoek-algoritme door, wat er voor kan zorgen dat de pagina’s van je website uiteindelijk een stuk hoger of lager in de zoekresultaten belanden. Zo’n ‘Core Update’ kan dus directe gevolgen hebben voor het aantal websitebezoekers, maar duurt waarschijnlijk zo’n 2 weken voordat deze wereldwijd is uitgerold. Wat betekent dit nou voor jou?

Wat zijn de hoofdpunten van deze update?

Wat de exacte veranderingen van het algoritme bij een Core Update zijn maakt Google eigenlijk nooit bekend. Ook geven ze aan dat je je in principe niet kunt voorbereiden op zo’n update. In feite moet je ervoor zorgen dat je website ‘zo goed mogelijk’ werkt voor jouw bezoekers. Maar wat is ‘zo goed mogelijk’? Ik vroeg Google’s AI tool Bard over deze Core Update en wat de belangrijkste punten zijn. Dit was het antwoord:

  • Relevantie: Google geeft voorrang aan sites met een relevante inhoud. Websites met hoogwaardige content die aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker worden beloond.
  • Actualiteit: Recentere content krijgt de voorkeur boven verouderde informatie.
  • Gebruikerservaring: Factoren zoals webdesign, snelheid en een eenvoudige navigatie blijven belangrijk.
  • Autoriteit: Hoe vaak wordt er naar je website gelinkt vanaf andere betrouwbare bronnen?

Hoe kan deze update jouw website beïnvloeden?

  • Een website met hoogwaardige, relevante inhoud die regelmatig wordt bijgehouden kan stijgen in posities.
  • Een website met gedateerde content kan juist dalen in de posities.
  • Een website met een slechte gebruikerservaring (UX) kan dalen in de posities.
  • Een website met slecht een paar backlinks kan dalen in de posities.

Deze Core Update van augustus 2023 is een verzamelijk van heel veel grote en kleinere aanpassingen in het algoritme. Hierdoor is niet precies te voorspellen hoe het iedere individuele website zal beïnvloeden. Maar door bovenstaande factoren serieus te nemen en hier actief op in te spelen, kun je jouw kansen om te stijgen wel vergroten.

Extra tips voor je website

Hier zijn enkele tips om jouw website te verbeteren en op die manier beter in te spelen op de update:

Maak hoogwaardige content (teksten, foto’s, illustraties, etc) die aansluit bij jouw doelgroep

Met andere woorden: Schrijf en plaats inhoudt waar jouw doelgroep op zit te wachten. (En niet alleen wat jij graag wil melden)

Houd je website actueel en up-to-date

Klik dus regelmatig door je website heen en kijk kritisch naar welke content nog klopt en wat eventueel beter of completer kan.

Zorg dat je website eenvoudig te gebruiken en navigeren is (UX)

Dit punt wordt vaak over het hoofd gezien of naar achteren geschoven. Toch kan het verbeteren van de UX (gebruikservaring) ervoor zorgen dat jouw klanten langer blijven en sneller converteren. Een snelle, overzichtelijke website met een heldere structuur is fijner te gebruiken dan een trage en onoverzichtelijke website. Google beaamt dat door websites met een betere UX hoger te ranken.

Optimaliseer je website voor mobiele apparaten

Een website waar op telefoons alle teksten en foto’s netjes onder elkaar staan is iets anders dan een website die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Ook hier is UX en UI (user interfase) een belangrijk onderdeel.

Maak je website zo snel mogelijk

Niemand houdt van wachten. Zorg daarom dat je website zo snel mogelijk wordt geladen. Simpel, toch?

Conclusie: monitoren en analyseren

Google’s Core Updates moeten ervoor zorgen dat gebruikers de beste ‘ervaring’ krijgen. We zien dit dan ook echt als een kans om te kunnen scoren. Doe je niets, bestaat de kans dat je posities in Google gaan zakken. Door goed te analyseren waar je website nu staat én door te begrijpen wat jouw doelgroep nodig heeft, kun je zorgen voor meer bereik en dus bedrijfsgroei.