Geschreven door Kasper

Social Media is je nieuwe zoekmachine

Ideeën voor een citytrip, inspiratie voor je interieur of de specificaties van de nieuwe Apple Watch; dat zoek je toch even op via Social? Steeds vaker fungeren onze Social Media platformen als informatiebron voor gebruikers. We zien een verschuiving in de intentie waarmee gebruikers hun content op Social Media delen. In dit blog leggen we uit welke intenties we waarnemen binnen content, de kracht van User Generated Content en hoe je jouw content op Social Media optimaliseert om gevonden te worden.

Voorbeelden van Social Media als zoekmachine

Nou hoor ik je denken: “Google is toch een zoekmachine niet Social Media.” Hier zijn enkele voorbeelden van hoe jouw doelgroep dagelijks Social Media als zoekmachine gebruikt:

Activiteiten zoeken voor een citytrip naar Praag

TikTok staat vol met reiscontent waarin gebruikers laten zien wat ze in Praag hebben gedaan. Gebruik de caption ‘Things to do in Prague’ als zoekopdracht en scroll door eindeloze zoekresultaten.

@jesusypatinotravels Five Things to do in Prague 🇨🇿#travelprague #thingstodo #traveltips ♬ Grammarg – BLVKSHP

Zoek naar meubels voor je woonkamer

Doe inspiratie op voor je nieuwe interieur op Pinterest. Gebruikers van het populaire social media platform creëren dagelijks ontelbare ‘borden’ met inspiratie voor andere gebruikers.

Zoeken naar de laatste trends op het gebied van digitale marketing

Hoe blijf je op de hoogte van trends en ontwikkelingen in het digitale landschap? Juist, dan zoek je naar ervaringen van anderen. Bijvoorbeeld door het volgen van relevante LinkedIn pagina’s.

Hoe pas ik mijn content hier op aan?

Op Social Media worden we dagelijks geconfronteerd met verschillende vormen van content. Sommige content negeren we, terwijl andere content opvalt. Dit komt door een combinatie van jouw interesses, zoekgedrag en de intentie achter de content. Er zijn verschillende vormen van content op Social Media:

Informational content

Informational content heeft als doel om de gebruiker te informeren zonder dat hier een direct commerciële boodschap op volgt. Denk hierbij aan een ’to do in Prague’ video of een unboxing-video van de nieuwe Macbook.

Navigational content

Navigational content heeft als doel om bezoekers in beweging te krijgen. Dit kan zijn: naar een fysieke locatie, zoals een horeca-gelegenheid of winkel. Maar ook bijvoorbeeld van TikTok naar Spotify zoals we Podcast-hosts vaak zien doen.

Transactional content

Bij transactionele content is de inhoud er speciaal op ontworpen om aan te zetten tot actie (conversie). Dit kan zijn een aanvraag indienen, een reservering maken of een aankoop doen. Naast advertenties zien we vaak dat partnership-influencers dit inzetten in combinatie met kortingscodes.

Commercial content

Tot slot: commerciële content. Dit heeft als doel om bekendheid te creëren voor een merk, product of dienst. Je ziet het vaak terug bij influencers die gebruik maken van merken, diensten of producten zonder een directe aanzet te doen richting conversie.

De kracht van User Generated Content

User Generated Content (UGC) is content gemaakt door gebruikers of klanten van een merk, product of dienst. Dit kan variëren van tekst, afbeeldingen, video’s, beoordelingen, recensies en meer. Je ziet User Generated Content als paddenstoelen uit de grond schieten. Met name op Instagram en TikTok, maar ook op platformen als LinkedIn, Facebook en Pinterest.

Laagdrempelige content

Waar we eerder veelal mooie beelden, in studiosetting en strakke edits zagen, zie je de afgelopen jaren een trend in meer persoonlijke content. Beelden worden door de eindgebruiker zelf gemaakt met bijvoorbeeld een telefoon. Doordat we gewend zijn geraakt aan gelikte commerciële boodschappen van voornamelijk de merken zelf, zijn we hier langzaam ‘blind’ voor geworden. Wanneer een bepaalde autoriteit op het gebied van een specifiek onderwerp ergens positief over praat blijkt dat veel geloofwaardiger. Denk bijvoorbeeld aan een fysiotherapeut die over een paar nieuwe sportschoenen praat. Dat zorgt ervoor dat User Generated Content een hogere mate van engagement krijgt.

5 tips om beter gevonden te worden op Social Media

Informeren om te navigeren

Voorzie je doelgroep van een antwoord op hun zoekvraag en begeleid ze naar de juiste bestemming. Dit kan zijn een fysieke locatie of een specifieke bestemming op je website met een call to action.

Keywords, captions & hashtags

Voer eerst de belangrijkste zoektermen in met de zoekfunctie van een social media platform en bekijk welke andere relevante zoekopdrachten er verschijnen. Zo zie jij waar jouw doelgroep naar zoekt. Bundel dit en gebruik het in je eigen caption, beschrijvingen en hashtags.

Video, video en nog eens video

Met de komst van User Generated Content is de drempel om video’s te maken stukken lager geworden. Dus kruip lekker achter je telefoon en vertel je doelgroep wat je te zeggen hebt!

Maak indruk met een goede openingszin 😏 

Alles wat je zegt in een video wordt opgenomen en vertaald door het AI algoritme van het Social Media platform. Gebruik je onderwerp en keywords dus in de eerste zin waarmee je de video opent.

Laat je gebruikers content genereren

Digitale mond-tot-mond reclame, huh wat?! Nou ja als je het plat slaat is dat het wel. Vertellen de juiste mensen over jouw merk, dienst of product op Social Media? Dan wordt dat al snel goed opgepikt door gelijkgestemden binnen hun netwerk.

 

Whats Next?

Op dit moment is Search Marketing op Social Media nog een vorm van organische vindbaarheid, maar steeds meer bronnen voorspellen dat het in de toekomst ook een verdienmodel van de platformen wordt. Een voorbeeld hiervan is het adverteren op zoekopdrachten in TikTok wat nog in de kinderschoenen staat. Daarom is dit het moment om hier op in te spelen met jouw merk. Wil je meer weten over hoe onze marketingbazen dit aanvliegen? Neem gerust contact met ons op.