1. Je website verifiëren
Het begint allemaal met het verifiëren van je website in Google Search Console. Dit kan door middel van een html-tag of via Google Analytics als je account hier ook toegang voor heeft. Zodra je dit hebt gedaan, kun je alle gegevens verzamelen over hoe Google de website ziet en indexeert. Houd regelmatig het dashboard in de gaten om eventuele problemen op te sporen en volg de prestaties van de website in de zoekresultaten.
2. Zoekprestaties
Met de functie ‘Prestaties’ kun je precies zien welke zoekopdrachten gebruikers naar de site leiden en hoe vaak ze erop klikken. Dit geeft waardevolle inzichten in welke zoekwoorden relevant zijn voor je website en welke kansen je kunt benutten om de inhoud te verbeteren. Je kunt hier 4 belangrijke statistieken inzien:
- Totaal aantal klikken (Hoe vaak een gebruiker heeft doorgeklikt naar je site. Hoe dit wordt geteld, is afhankelijk van het type zoekresultaat.)
- Totaal aantal vertoningen (Hoe vaak een gebruiker een link naar je site heeft gezien in de zoekresultaten. Dit wordt op verschillende manieren berekend voor afbeeldingen en andere typen zoekresultaten, afhankelijk van of het resultaat in beeld is gescrold.)
- Gemiddelde CTR (Gemiddelde CTR is het percentage vertoningen dat heeft geleid tot een klik.)
- Gemiddelde positie (Gemiddelde positie is de gemiddelde positie voor je site in de zoekresultaten, waarbij de hoogste positie voor je site wordt gebruikt wanneer deze is weergegeven in zoekresultaten. De positie van afzonderlijke pagina’s is beschikbaar in de tabel onder het diagram. Het bepalen van de positie kan worden bemoeilijkt door functies zoals carrousels of Kennisvensters.)
Let op dat de resultaten afhankelijk zijn van de geselecteerde periode. Standaard is dat ‘Afgelopen 3 maanden’. Ben je op zoek naar recente wijzigingen? Kies dan een kortere periode. Als je geïnteresseerd bent in wijzigingen over de langere termijn, kies dan ook een langere periode.
3. URL Inspecteren
In de tijd van Webmastertools kon je Google forceren om je website opnieuw te laten ‘crawlen’. Op die manier zorgde je ervoor dat Google sneller je optimalisaties zag en verwerkte. Die functie lijkt verdwenen, maar het is nog gewoon mogelijk om je website sneller te laten indexeren. Plaats via de functie ‘URL Inspectie’ de volledige url van je homepage (dus bijvoorbeeld: ‘https://www.digitalebazen.nl’), en klik vervolgens op ‘Indexering aanvragen’. Wacht een paar minuten en je website wordt versneld bezocht door Google.
4. Optimaliseer en verzend je Sitemaps
Een goed gestructureerde sitemap helpt Google om je website gemakkelijker te begrijpen en te indexeren. Zorg ervoor dat je sitemap up-to-date is en dat alle belangrijke pagina’s erin zijn opgenomen. In deze functie geef je aan waar binnen de website je sitemap-bestand staat, zodat Google deze altijd kan controleren.
5. Controleer de Mobiele Bruikbaarheid
Met het (nog steeds) groeiende aantal mobiele gebruikers is het essentieel om ervoor te zorgen dat je website goed werkt op mobiele apparaten. Google Search Console biedt inzichten in de mobiele bruikbaarheid van uw site en suggereert verbeteringen die u kunt aanbrengen. Let op: vanaf 1 december 2023 zal de functie Mobiele Bruikbaarheid binnen Google Search Console stoppen. Dat betekent niet dat het niet meer belangrijk is om je website voor mobiele apparaten te optimaliseren. Google heeft namelijk andere, betere tools uitgebracht om je mobiele prestaties te controleren.
Voor uitgebreide mobiele rapporten van je website kun je ook gebruik maken van de Google’s “Mobielvriendelijke test“. Ook is Lighthouse een erg krachtige tool om gedetailleerde inzichten te krijgen over de technische prestaties van je website.